Overslaan en naar de inhoud gaan

Als jouw eerlijke bedrijf geen online-ads meer mag plaatsen

Disclaimer: ook ik heb ervaringen met louche loodgieters en slinkse slotenmakers. En ook ik heb ervaringen met argwaanwekkende ads bij Google. Maar om nou op basis daarvan de hele boel maar in de ban te doen? Misschien als je een kleine partij bent, met beperkte middelen, dat het dan de enige optie is.

Stop-bord
CC0/Pixabay License

Maar ik heb het nu over het grote Google dat alle loodgieters in Nederland blokkeert met een sectorbrede ban op online-ads. Natuurlijk zijn ondernemers in die branche daarmee niet afgesneden van hun potentiële klanten, want een zoekopdracht moet ze toch wel naar boven halen. Voor service handig hier in de buurt, of snelle service want er is nú een lekkage vanuit de cv naar de net geverfde slaapkamer.

SEO-ratrace

Daarvoor moet een loodgieter natuurlijk wel een goede website hebben. En die netjes bijhouden, voor de vindbaarheid en voor Google's veranderende regels. Want de wondere wereld van SEO (search engine optimization) komt in de praktijk al jaren neer op 'Google optimization'. Waarbij dat een kat-en-muis-spel is tussen sites, scammers, SEO-spammers en Google. Plus gewone ondernemers, zoals bijvoorbeeld loodgieters. En slotenmakers.

Waarbij er onder die gewone ondernemers ook wel sprake is van minder frisse figuren met minder fraaie zakenpraktijken. Zulke louche figuren moet je natuurlijk geen platform bieden. Dat snap ik, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om dan een hele bedrijfssector in de ban te doen voor ads? Tsja, moet je dan niet ook die categorie (weg)filteren uit de zoekresultaten die je voorschotelt aan gebruikers?

Cryptovaluta wel

Nee, dat zou natuurlijk veel te ver gaan. Dat zou ondenkbaar zijn. Maar het weigeren van ads voor een hele bedrijfssector waarin rotte appels blijken te zitten? Dat vind ik ook wel wat ver gaan. (En dan weet ik nog wel wat sectoren en activiteiten waarin zaken gebeuren - en geadverteerd worden - die niet helemaal ethisch zijn.)

Kijk, ik besef heus wel dat het niet makkelijk is om de louche loodgieters en de slinkse slotenmakers te identificeren en dan alleen hún advertenties te weren of te blokkeren. Dat is flink wat werk, voor ads die relatief klein grut zijn, voor het grote Google. Maar voor die eerlijke loodgieter, slotenmaker of andere ondernemer kan de ads-ban veel werk schelen, in negatieve zin. Bovendien denkt Google dat controleren en filteren wel te doen is, voor de lucratieve markt van cryptovaluta.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in