Inzet social media geeft organisaties kwaliteitsimpuls (14 augustus 2012)

Sociale media zijn een goed middel voor HR-afdelingen om nieuw talent aan te trekken. Recruitment via deze kanalen zorgt voor meer spontane en open sollicitaties, een hoger kwaliteitsniveau van sollicitanten en tijdwinst in het wervingsproces. Dat blijkt uit de zevende uitgave van ADP Europe ‘A Vision on Sourcing Talent on Social Media’.

Het gebruik van sociale media legt voor HR-afdelingen een nieuwe, meer proactieve rol weg in het recruitmentproces aldus de onderzoekers. Alleen aanwezig zijn op sociale media is niet voldoende. Er komt een vorm van marketing bij kijken. “De toegevoegde waarde van sociale media is dat je echt in gesprek kan met potentiële kandidaten. Hoe hoger de kwaliteit van de discussie, des te meer interactie ontstaat en dat leidt tot een efficiëntere zoektocht naar talent,” zegt Peter Gold, oprichter van Hire Strategies Limited. “Als je sociale media alleen gebruikt om vacatures te plaatsen dan heb je hetzelfde resultaat als plaatsing op een vacaturebank: een stapel CV’s waar de HR-afdeling zich doorheen moet worstelen.” Inzet van de verschillende interactieve functies van sociale media is dan ook noodzakelijk voor het optimaliseren van het wervingsproces, aldus de onderzoekers in hun rapport.