Overslaan en naar de inhoud gaan

Risico's AI zetten nog weinig bedrijven aan tot beleid om deze te beperken

Managers vinden beleid voor responsible AI belangrijk, maar er wordt - zelfs na een jaar vol aandacht voor de problematiek - weinig actie op ondernomen.

verveeld
Shutterstock

Bijna driekwart van de 500 bevraagde managers zegt dat duidelijk beleid rond de inzet van AI onmisbaar is. Toch heeft nog altijd maar 6% van de organisaties duidelijke richtlijnen in gebruik.

Beleidsontwikkeling blijft uit

Het afgelopen jaar is er toch veel aandacht geweest voor het belang van aandacht voor de ethiek en de verantwoorde inzet van van AI. Dat heeft er echter niet toe geleid dat organisaties werknemers ook duidelijke richtlijnen geven hoe zij de technologie kunnen en mogen inzetten in lijn met de bedrijfsdoelstellingen.

Hoewel het lastig is resultaten van verschillende marktonderzoekers te vergelijken als ze niet overeenkomstige methodes hebben gebruikt, is er zeker geen sprake van een overtuigende toename van de beleidsontwikkeling op het gebied van responsible AI. Uit recent onderzoek van Conversica onder 500 'business leaders' blijkt dat bijna negen op de tien van hen het belangrijk vindt dat er duidelijke regels komen voor AI-ethiek en 'corporate responsibility'. Iets meer dan een derde (36%) verwacht dat er waarschijnlijk binnen twaalf maanden richtlijnen van kracht worden. Bij slechts zes op de honderd is er al beleid geïmplementeerd.

In september vorig jaar concludeerde de Boston Consultancy Group ook al dat 'responsible AI' vooral een façade is op basis van een onderzoek onder 1000 klanten. Daarbij gaf een kwart aan dat er een duidelijk uitgewerkt programma was om responsible AI een plek in de organisatie te geven. 

Zorgen over correctheid

Volgens de auteurs van het Conversica-onderzoek voldoet een goed beleid op dit gebied pas wanneer er richtlijnen in staan over governance, het gebruik van unbiased trainingsdata, het opsporen van bias, over transparantie, accuraatheid en over menselijk toezicht.

Uit het onderzoek blijkt verder dat veel managers (77%) zich vooral zorgen maken over de correctheid van datamodellen, over foutieve informatie en over transparantie. Van de respondenten geeft 36% aan dat er wel regels zijn voor het gebruik van generatieve AI zoals ChatGPT. Bij vijf op de tien geeft het management individuele werknemers de vrije hand in het gebruik. 

Het is dus duidelijk dat er nog een groot gat gaapt tussen de ambities met betrekking tot responsible AI en de werkelijkheid.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in