Overslaan en naar de inhoud gaan

4 tips om AI toe te passen

De euforie rond AI heeft haar hoogtepunt bereikt, maar betekent dit het einde van de opmars van deze ontwikkeling? De realiteit is dat het hoogtepunt niet het einde markeert, maar eerder een cruciale overgangsfase aangeeft. In 2024 gaat AI een volgende fase in met daadwerkelijke en toegankelijke toepassingen waarmee AI definitief zal worden omarmd.

AI
Shutterstock

De technologie wordt naar verwachting binnen twee tot vijf jaar door de massa toegepast, volgens Gartner. Hierdoor wordt de hype gemeengoed. De technologie achter AI zal zijn plek echter nog moeten veroveren. Daadwerkelijk gebruik van AI is voor bedrijven nog een grote uitdaging. De oplossingen zijn er, maar niet iedereen is (in staat om) het te gebruiken en te begrijpen. De volgende stap is dus om het naar de massa te brengen en toegankelijker en makkelijker te maken voor iedereen. Bedrijven die AI willen toepassen, kunnen de volgende 4 tips gebruiken.

1. Begrijpelijke gebruikerservaring

Het is belangrijk dat gebruikers eenvoudig gebruik kunnen maken van AI. Het moet naadloos overal en voor iedereen aanwezig zijn, ongeacht technische kennis. De meeste mensen willen niet nog meer extra tools, programma’s of apps, dus AI-tools die geïntegreerd kunnen worden in de bestaande workflow en platforms worden makkelijker omarmd

2. Laat voortrekkers het uitleggen

Om ervoor te zorgen dat iedereen op de werkplek leert gebruik maken van AI-tools, kunnen pioniers binnen de werkplek uitleg geven aan anderen over hoe het werkt. Het is belangrijk dat het gebruik van AI niet uitsluitend wordt opgelegd vanuit hogere lagen van het management. In plaats daarvan kunnen medewerkers hun enthousiasme delen en best practices uitwisselen, waardoor de adoptie van AI een gezamenlijke inspanning wordt.

3. Stel duidelijke doelen en verwachtingen

AI is geen wondermiddel dat alle problemen kan oplossen. Het is de bedoeling dat AI ingezet wordt om werk te verlichten, maar niet om het werk volledig te vervangen. Kijk bijvoorbeeld naar Chat GPT. Het kan goede suggesties geven, maar er ook compleet naast zitten. Het is daarom nuttig om specifieke doelstellingen vast te stellen en duidelijk uit te leggen hoe AI het meest effectief kan worden ingezet binnen een bedrijf. Stel bijvoorbeeld als doel om AI in te zetten voor het verbeteren van interne bedrijfsprocessen, zoals gegevensanalyse, rapportage en takenautomatisering. Hierdoor kunnen medewerkers zich meer concentreren op complexe taken, terwijl repetitieve taken efficiënter worden uitgevoerd door de AI-systemen.

4. Gebruik gepersonaliseerde AI

Personaliseer AI op relevante informatie en geef de richtlijnen die specifiek zijn voor het bedrijf. Elke onderneming opereert in een unieke context en door AI te personaliseren wordt het afgestemd op het begrip en de effectieve werking binnen deze unieke context. AI moet worden getraind met data die representatief zijn voor de specifieke operationele omgeving, uitdagingen en doelstellingen.

We kunnen niet meer om AI heen. Nu is de overgangsfase om AI voor iedereen inzetbaar te maken. Om AI te zien als een positieve ontwikkeling, in plaats van ‘een tech-hype waar we iets mee moeten’, is het zaak dat het toegankelijker wordt, waardoor iedereen de unieke voordelen en mogelijkheden leert kennen en waarderen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in