Overslaan en naar de inhoud gaan

Haal eens wat weg!

De wereld wordt steeds complexer en dat is een probleem. Veel organisaties reageren namelijk op complexiteit door in hun eigen structuur en processen complexiteit te creëren, in de veronderstelling daarmee hun problemen op te lossen. Laatst las ik een verslagje van een experiment waarin ouders met hun kinderen LEGO-bouwwerken maakten. Zodra er bij het bouwen iets misging, was de reactie een LEGO-blokje toe te voegen, ook als weghalen een betere oplossing was geweest.

Door LEGO-blokjes toe te voegen verliest een bedrijf snelheid, creativiteit en klantfocus. Het sluit zich af van de buitenwereld, terwijl die steeds meer invloed heeft op zijn prestaties en voortbestaan. Het laat bijvoorbeeld de enorme hoeveelheid data en informatie die beschikbaar zijn in de omgeving links liggen.

Een bekende denker op dit gebied is Henry Mintzberg, die niet veel opheeft met de traditionele manieren van strategische planning. Hij zegt dat strategie vaak iets is wat ontstaat uit de interactie tussen de organisatie en de wereld, en voortdurende aanpassing aan de veranderende realiteit nodig heeft. Mintzberg laat zien dat organisaties die minder complex zijn, dat beter kunnen.

Leiders op het gebied van digitalisering hebben een belangrijke rol in het verminderen van de complexiteit in de organisatie. Zij zorgen voor een passende IT-architectuur, stimuleren samenwerking binnen en buiten de organisatie met digitale platforms, tools en methoden. Ze helpen de organisatie om gebruik te maken van de data en informatie die beschikbaar zijn in de omgeving. En misschien wel het belangrijkste: ze maken de organisatie klaar voor het onverwachte, door te experimenteren, te observeren en te reageren.

Een inspiratiebron is het onlangs verschenen ‘Manifest voor een informatie- en betekenisrevolutie’, geschreven door Rik Maes en Dion Kotteman. Dit manifest pleit voor een radicale verandering in de manier waarop organisaties omgaan met informatie. Het roept op tot een informatie- en betekenisrevolutie, die bestaat uit drie stappen: signaleren, agenderen en aanjagen. Voor mij onderstreept het manifest de noodzaak van complexiteitsreductie, omdat het organisaties aanspoort zich te richten op de essentie.

Ik zou zeggen: haal eens wat LEGO-blokjes weg! Graag zou ik het thema van complexiteitsreductie in de digitale wereld verder bespreken, bijvoorbeeld in een serie rondetafelsessies georganiseerd door AG Connect. Interesse om mee te praten, of een suggestie te delen? Mail me dan even (a.vangemeren@agconnect.nl).

Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 1 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in