Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft of AOL met Yahoo samen sterker

Totaal werd er in het vierde kwartaal van 2007 7,3 miljard dollar uitgegeven aan internetadvertenties.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Dat in een stijging van 28 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2006. Over het hele jaar genomen nam de omzet op de internetadvertentiemarkt toe met 27 procent naar 25,5 miljard dollar. Google’s marktaandeel daalde in het vierde kwartaal voor het eerst in twee jaar met een half procentpunt ten opzichte van het kwartaal ervoor naar 23,7 procent. Met de kosten van het inkopen van verkeer meegerekend zelfs 33,4 procent. Het aantal door Google verkochte advertenties groeide iets meer dan 40 procent. In het kwartaal ervoor was de jaar op jaar groei echter nog 50 procent. Mocht de overname van Yahoo door Microsoft alsnog doorgang vinden dan zouden de twee, op basis van het vierde kwartaal, samen een marktaandeel van 17 procent hebben. Met kosten 21,5 procent. Volgens IDC zou het nieuw onstaande conglomeraat Google dus (nog) niet kunnen overvleugelen maar wel een betere uitgangspositie hebben om de zoek- en advertentiegigant te bestrijden dan als ze onafhankelijk verder door zouden gaan. Gisteren werd ook bekend dat Yahoo, om Microsoft buiten de deur te houden, overweegt een samenwerking met AOL aan te gaan. Deze combinatie zou, op basis van dezelfde cijfers, volgens IDC ook een marktaandeel opleveren tussen de 16 en 17 procent zonder en 21 en 22 procent met kosten, en is daardoor een reële optie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in